Posts in Nouvelle
Rikshem köper Nouvelle

Rikshem förvärvar fastigheten, och projektet övergår nu till hyresrätter. Rikshem har visat ett unikt intresse för de tjänstelösningar som projektet utvecklat.

Unikt med projektet är att detaljplanen har p-tal noll och därmed inte ställer krav på privata parkeringsplatser. Istället har det varit viktigt att, tillsammans med kommunen, skapa förutsättningar för att minska behovet av biltransporter genom funktioner och tjänsteutbud. Huset ska erbjuda kylutrymmen för matleveranser, extra stora postfack för paket direkt till dörren och lösningar för mer hållbara transporter. En gemensam cykelpool med olika typer av cyklar, samt en bilpool med bokningsbara bilar, kommer finnas tillgänglig för hyresgästerna. Cykelutrymmena ska vara välplanerade och lättillgängliga. Grovsoprum, återvinning och återbruksrum ska också finnas.  

Förutom bostäder skapas även två lokaler och Rikshem kommer att flytta sitt förvaltningskontor, för hela norra Stockholm, till Upplands Väsby. 

- Det blir spännande att vara med i utvecklingen av ett pilotprojekt där läget och utökade tjänster kan minska behovet av bil och parkeringsplatser. Det går helt i linje med vårt hållbarhetsfokus. Fastigheten har ett strategiskt läge i norra Stockholm med bra kollektivtrafik till och från många orter, säger Fredrik Edlund, Regionchef för Mälardalen på Rikshem.

För mer info läs Rikshems pressmeddelande

NouvelleTIP
57% lägre klimatpåverkan för Nouvelle!!
LCA_Mo-bo4.png

Livscykelanalys, LCA, är en metod för att åstadkomma en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan av en produkt är. I denna komparativa studie har vi bett IVL undersöka skillnaden mellan två alternativ för att visa skillnaderna mellan ett normalhus “Normal” och Nouvelle “New Normal”, utvecklat med bostadskonceptet Mo-Bo.

De två förslagen kan sammanfattas

  1. NORMAL - Ett flerbostadshus i massivträ med ett underbyggt garage i betong, p-tal 0,7

  2. NEW NORMAL - Vårt nya bostadskoncept Mo-Bo, där huset delar på gemensamma fordon. Uppställningsplatser finns för bilpoolen och P-tal är 0. Fler cykelplatser finns och utökad service som cykeltvätt, mekstation och leveransrum finns i huset. Huset är i massivträ med källare i betong.

I båda förslagen isoleras Byggskedet (A). I produktskedet (råvaruförsörjning,transport och tillverkning) är det en minskning på 55%.I byggproduktions skedet är det en minskning på 50% inom transporter, och en minskning på 64% inom bygg och installationsprocessen. Sammantaget har "New Normal" 57% lägre klimatpåverkan under byggskedet, i jämförelse med ett normalhus för de två undersökta planerna (källare och markplan).

Kul att det går att bidra till en alternativ utveckling med väsentligt lägre klimatpåverkan för byggskedet.

Rapporten är utförd av IVL, och har möjliggjorts genom de stöd som Grön BoStad tilldelat TIP.

Vi kan även tips om Boverket Vägledning för LCA, om man vill lära sig mer.

Glada nyheter!! Mo-Bo får 4,2 miljoner i stöd från Viable Cities
Screen Shot 2018-06-27 at 14.47.01.png

“Energimyndigheten bedömer att projektets inriktning ligger väl i linje med utlysningens inriktning genom att på ett gränsöverskridande, innovativt sätt möta energi- och klimatutmaningar för stadsplanering. Vidare har projektet ett stort fokus på mobilitetslösningar som möter medborgarnas behov och även har möjlighet att visa på fördelar för hälsa och välmående. Projektets ambition att förflytta policy till ett nytt normalläge bedöms vara relevant och ha potential att generera stor samhälls- och miljönytta.“

Mo-bo kommer medverkar i programmet för experimentell utveckling med våra verklighetstester där vi utvecklar arkitektur utifrån de nya förutsättningar som digitaliseringen och delningsekonomin möjliggör.

Målet är en omställning från dagens “Normal” inom bostadsarkitektur och stadsplanering med fokus på privatbilism till “New Normal” med fokus på transportbehov, lösningars kapacitet och klimateffekter.

Viable Cities är ett strategiskt innovationsprogram för smarta och hållbara städer och är den hittills största satsningen som genomförts i Sverige på forskning och innovation om smarta och hållbara städer.

Banbrytande Detaljplan

Upplands Väsby kommun har nu utvecklat Detaljplanen för Vilunda 18:1. En detaljplan som innovativt testar ny formuleringar och främjar delningsekonomi, hållbara livsstilar och ekosystemtjänster. Till skillnad från andra planbestämmelser formuleras krav utifrån de boendes resbehov, inte utifrån privata uppställningsplatser för bilar. Alla boende får tillgång till delade elcyklar och bilar. Hör planarkitekt Mats Åberg berätta om att våga testa något nytt! Detaljplanen har nu vunnit laga kraft.

Se Upplands Väsbys film om arbetet 

LCA för att påvisa Mo-Bo potential

Byggande och byggnader leder idag till stora koldioxidutsläpp. Men det är möjligt att minska klimatpåverkan, och den utvecklingen vill vi aktivt bidra till. Vi har därför tagit hjälp av Grön BoStad och IVL Svenska Miljöinstitutet för att göra en jämförande livscykelanalys på Brf Nouvelle i Upplands Väsby.

Brf Nouvelle är testbädd för TIPs innovationsprojekt Mo-Bo, som genom delningsekonomi och  tjänstelösningar möjliggör bättre ytanvändning. Jämfört med ett “normalhus” behöver vår “New Normal”-lösning bara en tredjedel så stor byggnadsvolym för gemensamma ytor. IVLs livscykelanalys kommer jämföra “Normal” och “New Normal” på samma fastighet och därmed visa vilka effekter Mo-Bo-konceptet får för byggnadens koldioxidutsläpp.

Vi vill med den jämförande analysen synliggöra delningsekonomins potential för klimatsmart planering och byggande.

Nybyggnad, NouvelleTIPMo-Bo I, LCA
Fastighet med cyklistfokus – artikel i Byggfakta
Screen Shot 2018-03-22 at 12.03.59.png

– Politikerna har sagt att det här är ett sätt att inte bygga för alla. Men det bygger på ett feltänk. Det är i själva verket tvärtom, där alla som lever utan bil i Upplands Väsby just nu blir exkluderade och får betala dyrare hyror på grund av alla som vill ha bilparkeringar. För det är dyrt att bygga parkeringsplatser, tillägger Törnsten, och frågar om Laterre genom den parkeringsfria brf Nouvelle har kunnat få ned priserna på lägenheterna.

– Det är marknadsmässiga priser. Men vi har en låg belåningsgrad och låga driftskostnader, eftersom vi inte har ett stort garage som behöver underhållas. Så vi har kunnat ha ganska låga avgifter, och då ingår medlemskap i bilpool och cykelpool, svarar Erika Lundvall.

Läs hela artikeln här

Nouvelle, NybyggnadTIPMo-Bo I